Klikk her for forside

Tøyning
Tøye muskler / stretching gir økt bevegelighet over leddet.

En muskel skal være myk og elastisk, det er målet ved tøyningen. En stram muskel, er kort og hard.

Ved å tøye dras muskelen ut så langt det er mulig i øyeblikket. Når tøyningen avsluttes etter 20 sekunder, er normallengden blitt litt lenger.

Det er veldig viktig at muskelen er varm, før du begynner med å tøye hardt!

 

Hvordan tøye muskler?

Her finner du bilder og tekst, som beskriver hvordan tøye den enkelte muskel. Hver side omhandler tøyning av de viktigste musklene.

 

Muskler i arm, albue, hånd og fingrene – trykk her.

Muskler i bryst og mage – trykk her.

Muskler i føtter – trykk her.

Muskler i hals og nakke – trykk her.

Muskler i bekken, hofte og sete – trykk her.

Muskler i legger og lår – trykk her.

Muskler i ryggen – trykk her.

Muskler i skuldre – trykk her.

 

Hvorfor tøye muskler?

Tøye muskler eller uttøyning/stretching er viktig for å senke muskelspenninger og normalisere bevegeligheten og funksjonen i muskler og ledd.

Samtidig handler det om:

  • Øke bevegelighet over ledd
  • Skadeforebyggende
  • Muskelavslappning – redusere stivhet
  • Smertelindring / redusere smerte i en anspent muskel
  • Redusere restitusjonstid
  • Korrigere ubalanser i kroppen

Teknikker for å tøye muskler / strekke ut muskler

Terapeutisk teknikker

  • Passiv tøyning
    • Terapeuten tøyer muskelen til ytterposisjon og holder i ca. 20 sekunder. Kan repeteres.
  • Aktiv tøyning – PNF (Proprioceptiv neuromuskulær fasilitering)
    • Hovedprinsipper: Massøren strekker ut muskelen og tøyer i 10 sekunder. Pasienten spenner den statisk mot terapeutens motstand i 10 sekunder. Deretter slapper pasienten av og terapeuten strekker ut muskelen litt mer. Operasjonen gjentas.
    • Tøyningen repeteres ca. 3 ganger.
  • Andre metoder (det finnes flere, f.eks. KAT og INF)

Teknikker for selvtøyning

  • Mange teknikker og muligheter – se linkene overfor.
  • Bør gjøres etter hver treningsøkt – 3 x 20 sekunder. (1001, 1002,…,1020)

 

Her er en ekstern side som viser tydelig hvilke muskler som tøyes i ulike tøyningsposisjoner:

Trykk her, for å komme til siden.

36 Pictures To See Which Muscle You’re Stretching