Hva er Skoliose?

skoliose
Skoliose fra høyre skulder til venstre ben

Skoliose er skjevhet (over 10 grader) i ryggsøylen. Eksempelvis fra høyre skulder til venstre hofte. Oppdages oftest i ungdomstiden. Mer utbredt blant jenter enn gutter. Ekspertene er ikke klar over årsaken. Noen mener at det kan være arvelig. Forskjell i benlengde kan gi skjevhet i ryggraden.

Det er viktig at fastlegen kontaktes, ved mistanke om Skoliose. Dette for at eksperter kan vurdere tiltak – og alvorlighetsgrad.
Hos noen pasienter vil skjevheten rette seg av seg selv, hos andre kan skjevheten utvikle seg til en konstant smertefull tilstand – og hos noen en invalidiserende tilstand. Trening og behandling av spent muskulatur er viktig.
Bildene her viser høyresidig skoliose (fra høyre skulder til venstre hofte) for min rygg (høyre bilde).
* Venstre skulder står lavere enn høyre (ikke tydelig på han til høyre).
* Høyre skulder er ofte vridd litt frem, side brystkassen ofte er litt rotert (her mot høyre). En slik vridning påvirker muskulaturen som fester i skulder og skulderblad – blant annet vil muskelen mellom ryggsøyle og skulderblad på høyre side  (m. Rhomboideus) lett få spenninger og det samme gjelder øvre nakkemuskulatur (m. Levator og m. Øvre Trapezius).
* Vriding i høyre skulder, gjør at høyre arm vil stå lengre ut fra kroppen, p.g.a. skulderleddets plassering.
* Svingninger i ryggsøylen gir spenninger i muskulatur langs ryggsøylen (m. Erector spinae),

Her kan du lese mer om Massasjeterapeutens egen historie.

Kontakt fast legen, ved mistanke om Skoliose!

Har du mistanke om at du selv eller dine barn har skjev ryggrad – snakk med fastlegen din!

Det er veldig viktig at barn kommer tidlig til utredning så tidlig som mulig.
Hva som kan gjøres, er det kun spesialister innen Skoliose som vet.
Fastlegen henviser til spesialist, for utredning.

Oppdager du dette i voksen alder, bør du nok fortsatt snakke med fastlegen – for råd og veiledning.
Men vær klar over at de færreste leger anbefaler alternativ behandling – som kiropraktor, Osteopat og massør.
I en fase er det nok gunstig å takke ja til Fysioterapi, for å bli bevisst et godt treningsopplegg.
Dagens Fysioterapeuter kjenner til Skoliose, og treningsopplegg for å redusere smertene og styrke muskulaturen.

Ryggraden skal i utgangspunktet være rett fra bekken til hode. Bitte små avvik kan falle innenfor normalen.

Les mer her:

Les mer om Skoliose, skrevet av Rolf Riise på Rikshospitalet i 2009, 2009_01_20_Idopatisk_skoliose-Oslo-Universitetssykehus .

På side 16 – 17 i Fysioterapeuten 0313, kan du lese om Skoliose: Fysioterapeuten-0313.

Her kan du se hva Skoliose innebærer i praksis:

https://www.spineuniverse.com/conditions/scoliosis/scoliosis-animation

Meld deg inn i Ryggforeningen: http://www.ryggforeningen.no

Blogg fra en ung jente, med Skoliose: http://rikkeskoliose.blogg.no/

Skoliose – konsekvenser

Spent muskulatur, muskelknuter og tidevis aktive triggerpunkter i rygg, skulder, nakke og bekken. Det kan også påvirke andre muskler.

Venstresidig skoliose ( Skoliosen går fra venstre skulder til høyre hofte):

Kan gi redusert lungekapasitet
Kan gi redusert rom for hjertet

Høyresidig skoliose ( Skoliosen går fra høyre skulder til venstre hofte):

Kan gi redusert lungekapasitet

Akutt behandling:

10 – 25 grader: Oppfølging
25 – 35 grader: Korsett (brukes 23/24 timer i døgnet over lang tid).
35 – 45 grader: Oppfølging og vurdering av eksperter på Skoliose.
Over 45 grader: Operasjon

Kilde: Dokumentet skrevet av Rolf Riise

Uansett må dette vurderes av leger som er eksperter på Skoliose. Fastlegen er sjelden dyktig nok til å fastsette behandling.

Massasje, trening og tøyning

Langtidsbehandlinger (resten av livet):

Massasje

Jevnlig muskelbehandling av spente muskler vil gjøre kroppen mykere for en periode, slik at dine smerter reduseres – og du slipper å bruke smertestillende medisiner. Spenningene og stivheten vil komme tilbake, derfor må dette gjøres jevnlig.

Trening og tøyning 

Poenget med treningen er å øke bevegeligheten og styrke svake muskler.
Snakk med en Massør, Fysioterapeut eller en annen med kompetanse i anatomi, skoliose og trening – for å få en riktig treningsplan for deg.
Bruker du PT, så forviss deg om at han/hun har kunnskap om Skoliose – vet hva det er og hvordan det påvirker kroppen.

Det nær viktigste i treningen er muskeltøyning, for å øke bevegelighet i leddene, i nakke, skuldre, rygg, sete og hofte.
Sett alltid av minst 10 minutter til en skikkelig tøyning etter hver treningsøkt.

Behandling – min personlige erfaring.

Revolving massasje: Forlenger og utvider bindevev – skaper rom – forbedrer pusten  – gir bedringer i ubalanser.

Klassisk massasje – dyp muskelbehandling: Reduserer smerte og stivhet, øker bevegelighet.

Fysisk trening, som alltid avsluttes med tøyning av musklene – slik at disse blir lengre.

Har brukt kiropraktor i mange år, men finner at det er bedre å behandle muskulatur og bindevev enn å behandle leddene. Utfordringene ligger i muskulatur (og bindevev). Men jeg brukte kiropraktor i 15 år – og var fornøyd, inntil jeg begynte på Axelsons for å lære om massasje.
Revolving er en Svensk metode, som er utviklet ut fra Rolfing. Søk gjerne på google, rolfing + scoliosis. Det gjøres en del spennende forskning her (i utlandet).

Min erfaring med et par behandlinger av Revolving: Mindre feilstilling av en skulder og fikk tilbake pust i den del av brystet hvor skoliosen sitter – hos meg på høyre side. Revolvingen reduserte stivheten, slik at pusten kom frem.
Men stivheten kommer tilbake, så det krever nok flere behandlinger – for et varig godt resultat.

Strukturell integrasjon (en Amerikansk variant av Revolving) av Skoliose.