Skoliose – min historie

Min skoliose går fra høyre skulder og ned i venstre ben, med vridd bekken.

Mine største utfordringer

* Begrensinger i pust (på høyre side). Sist gang målt (ca 2010) var pusten på 84% av normalen.
* Høyre skulder står feil, dette da overkroppen er vridd. Gir muskelspenninger i skulderpartiet nær konstant. En del smerter bak skulderblad ved bæring av sekk, samt ved lengre løpeturer (over 24 km. Jeg løper maraton).
* Venstre lår og ben er vridd utover, p.g.a. stivhet i muskel Piriformis. Bekkenet er skjevt.
* Smerter i korsrygg, ved bæring av sekk over lengre tid.

Når oppdaget?

Jeg vokste opp på midt på 1970-tallet, hvor det verken fantes internett eller mye kunnskap om alternative behandlingsmetoder.
I min familie kjente vi verken til kiropraktorer eller andre behandlinger innen alternativ medisin.
Jeg hadde allerede vært til Fysikalsk behandling for høyre arm, da skulderbladet stod for langt ut. Hun oppdaget ikke at årsaken lå i Skoliosen.
Den gang visste man ikke veldig mye om behandlinger. En del leger henviste til smertestillende medisiner.

I dag er kunnskapen betydelig bedre, og mulighetene for å leve et liv med minimale smerter er fullt mulig for mange med denne diagnosen.
Men det krever behandlinger og ikke minst jevnlig fysisk trening.

Medfødt strukturell skoliose kan ikke fjernes. Alvorlige tilfeller kan opereres. I vokseperioden kan overkroppen stives av.
Snakk med fastlegen! MEN vær klar over at legen sjelden anbefaler massasje! Fysioterapi er nok veldig bra for barn.

Skoliosen ble oppdaget ved en tilfeldighet når jeg var ca 10 år, ved en undersøkelse for antatt endelig kropphøyde på Sophies Minde i Oslo.
Jernkorsett ble vurdert, men konklusjonen ble at det ikke skulle gjøres noe.

Kroniske smerter i ung alder

Ved 15 års alderen hadde jeg kroniske smerter bak høyre skulder (senere lært at dette var i m. Rhomboideus). Legen forklarte det med forkalkning, og ikke mulig å gjøre noe med. Han anbefalte smertestillende medisiner, for smertene. Noe jeg brukte jevnlig de neste 15-20 årene.

Kiropraktor ble redningen

Når jeg var i midten av 30-årene (slutten av 1990-tallet) oppsøkte jeg kiropraktor, som behandlet stive ledd i rygg og nakke. En omfattende jobb. Han anbefalte meg å gå turer i ulendt terreng. Jeg gikk til han hvert kvartal frem til sommeren 2014. Veldig god effekt! Sluttet med smertestillende medisiner. Lærte meg å strekke ut brystmuskulaturen på høyre side, når smertene oppstod på baksiden.

Trening ble steg nr 2

I 2002 begynte jeg å trene regelmessig – styrke muskulatur i overkropp og fra 2010 begynte jeg også å trene løping.
Min egen kunnskap om Skoliose har hele tiden vært begrenset. Jeg forholdt meg til at kiropraktoren fikset problemene, og at det ikke var noe mer å gjøre.

Lærte om skoliose

Høsten 2013 begynte jeg på massør utdannelse hos Axelsons i Gøteborg, hvor jeg traff dyktige lærere med utdannelse i Osteopati. Her begynte jeg å lære om min Skoliose. Hva, hvorfor og hvordan. Samtidig erfarte jeg hvordan klassisk massasje lindret stivhet og smerter i spente muskler.
En nakke som knapt lot seg bevege til høyre, ble i løpet av 6 uker så bevegelig at det var mulig å bevege hode like langt begge veier.

Tilbake i Norge har jeg nå senere lært mer om hva Skoliosen innebærer.

Lungekapasiteten forbedret

Jeg har alltid hatt dårlig lungekapasitet. Nå vet jeg hvorfor. En Osteopat har også forklart meg at det er mulig å bedre denne litt gjennom trening og bindevevsmassasje.
Det siste året har jeg fått mye klassisk massasje og får nå massasje en til to ganger i måneden.

Slutt på smertestillende

I dag tar jeg nær aldri smertestillende. Har sjelden smerter. Rygg, skuldre og nakke kunne vært mykere  – og kroppen har fortsatt ømme punkter.
Jeg løper maraton, dog med smerter – likevel er det ganske utrolig at det lar seg gjøre på vel 4 timer.
Bakkeløp og intervalltrening i bakker er ikke morsomt – lungekapasiteten er alt for dårlig.

Personlige anbefalinger

Personlig anbefaler jeg trening, tøying av muskulaturen og muskelbehandling hos en Massør – fortrinnsvis Massasjeterapeut – med kunnskap i Skoliose.
(Massasjeterapeuten har betydelig mer kunnskap enn en massør).
Kiropraktikk er bra (men velg en som forklarer hva og hvorfor). Han behandler stivheten i ledd, og det nær krever at du samtidig trener – det er musklene som stivner – og gjør at skjelettet stivner. Skjevheten kan ingen gjøre noe med.

Klassisk massasje er bedre enn kiropraktor, for meg. Mer varig effekt.

Hold muskulaturen mest mulig myk

Ut fra hva jeg vet i dag mener jeg i dag, at det er viktigste å holde muskulaturen myk – og gå til en massør/massasjeterapeut som gir klassisk massasje/muskelbehandling med aktiv tøyning (PNF).
Det optimale er nok likevel en kombinasjon klassisk massasje/muskelbehandling med tøyning og kiropraktikk pluss ukentlig trening og tøyning av rygg, sete og skuldre.

 

Les her, om generell Skoliose