Trykk på blå tekst for forside

Trykk på nettstedskart, for en oversikt over alle sidene på nettstedet.

Løper maraton konkurranser

Vår Massasjeterapeut trener løping og styrke hver uke, for å kunne få gode opplevelser i konkurranser.

Steinar er en aktiv mosjonist innen løping.

Begynte med aktiv løping i 2011, først på Holmenkollstafetten.

Se her, for alle resultater (ekstern side)

 

Han har per november 2019 løpt:

(Nyere oppdateringer er flyttet til en annen ekstern side – se over)

Halvmaraton

17 halvmaraton. Beste tid: 1 time og 49 minutter fra april 2013. I september 2019 løp han på 1 time og 52 minutter.

Siste halvmaraton:

Jessheim vintermaraton 17 november 2019, på 1:59. (Snitt: 5:37). Oppholdsvær, snø/slaps m/gruset vei, og 2 grader. Asfalt. Sko: Hoka Tracer 2 m/tynne ullstrømper. Utfordring: pusten i 5 km før siste drikkestasjon. Startet med gruppe 1:50, men klarte ikke den farten. En gel med koffein ved vending. Kjørte hjemmeifra kl. 11.45 – 1 time til Jessheim.  Squeezy energidrikk + cola.

 

Maraton

Steinar har per november 2019 løpt 12 maraton.
Hans beste løp var i København i mai 2014, løp da på 4 timer og 9 minutter.
Beste tid i 2019 var i København i mai, på 4 timer og 32 minutter.

 

Løpeskade i kneet satte en stopper for helmaraton konkurranser sommer/høst 2018. Betennelse i feste for Vastus Medialis. Alternativ trening i tre måneder og brukte de siste ukene Futuro Sport Knebandasje. Veldig fornøyd med denne knebandasjen. Deretter forsiktig opptrening + balansetrening. Vinteren 2019 ga kulda smerter i kneet – og derfor brukte jeg  Medina knevarmer i ull over kneet.
18/5-19: Bevegeligheten i kneet er blitt helt optimalt igjen. Problemet kom noe tilbake etter Oslo maraton i september 2019.

 

10 km

Har løpt Sentrumsløpet 4 ganger. Beste tid: 49:13 25/4-2015. Brukte 52:26 i april 2019.

Løpt Fornebuløpet en gang – 24/5-18, på 53:35.

Løpt Hytteplanmila 2 ganger:

Hole, 20/10-18. (Ca 8 grader og sol). 50:12. (5:02 per km). 5 km = 24:30 (4:54 i snitt). Asfalt. Snitt puls = 169. Makspuls = 186 (målgang). Sko: Saucony Kinvara 9.
1. km: 4:41, 2. km:4:56, 3. km: 5:00, 4. km: 5:02, 5. km: 4:41,
6. km: 4:54, 7. km: 5:05, 8. km: 5:15, 9. km: 5:04, 10. km: 5:06  .

Hole, 19/10-19. (Ca 5 grader og lett regn). 50:14 (5:02 per km). 5 km = 24:15 (4:51 i snitt).  Asfalt. Snitt puls = 169. Makspuls = 184 (målgang). Sko: Hoka Tracer 2.
1. km: 4:30, 2. km:4:50, 3. km: 4:58, 4. km: 5:12, 5. km: 4:47,
6. km: 5:03, 7. km: 5:12, 8. km: 5:17, 9. km: 5:14, 10. km: 5:15.  Pulsbakken: 1:00 min (200 meter oppover)

Løp i ulltrøye, ullstrømper, lang tight – ikke 2xu, jakke, cap. Ble litt varmt.  3/4 tights hadde nok vært bedre).

 

Tønsbergløpet (10 km)

Tønsberg, 31/12-11 eller var det i 2012. Husker ikke tiden.

Nordmarkstravern (30 km)

Nordmarkstravern, 5/9-2015 på 3:42 (timer:minutter). (Skogsløp på 3 mil, Stryken – Sognsvann).Grusveier/stier.
(Veldig vått i skogen etter noen dager med kraftig regn. Oppholdsvær på løpsdagen). Fint løp.

Nordmarkstravern, 2/9-2017 på 3:45 (timer:minutter). Rimelig tørt. Pent vær. Ca 16 grader.

 

3000 meter på bane (Føyka i Asker)

13. oktober 2015 kl. 19.30 – +/- 3 grader: Løp på 13 min og 58 sek. Snitt: 4 min og 34 sek per 1000 meter.

15. oktober 2019 kl. 19.20 – +/- 6 grader og øsende regn: Løp på 14 min og 18 sek.  Snitt: 4 min og 42 sek per 1000 meter:
4:35, 4:51, 4:49, 0:09

5000 meter på bane (Føyka i Asker)

9. oktober 2018 kl. 19.30 – +/- 14 grader: Løp på 24 min og 32 sek. Snitt: 4 min og 51 sek per 1000 meter.
4:37, 4:54, 4:59, 4:58, 4:49, 0.12

 

Video fra to løp

Videosnutt fra Tromsø 2012:

Filen lastes ved, når du trykker på den. Trykk en gang til for å få den avspilt. Steinar har startnummer 103.

94554691856780-large 

 

Videosnutt fra Nordmarka Skogsmaraton 2013:

Filen lastes ved, når du trykker på den. Trykk en gang til for å få den avspilt. Tatt opp like før mål på Sognsvann.

Steinar-Skogsmaraton-maal-2013

Trener løping og styrke hver uke

Løpetrening 2 – 3 ganger i uken. Vinteren 2019 trener jeg på Actic Asker – løping gruppetime tirsdager.
Trener på Bislett stadion, Føyka og i nærområde rundt der jeg bor (løping).
Trener med gruppe B i Turløpegruppa i Asker Skiklubb tirsdag fra kl. 19.00.
Trener hos Actic Asker (fra. 20. september 2018). Har PT fra oktober 18 – mars 19 (22 timer).

Setter alltid av 10 – 15 minutter til uttøyning, spesielt av beina, etter trening. Les her om hvordan jeg tøyer ut.

Det at jeg løper maraton er en vesentlig årsak til treningen – få gode løpsopplevelser.
Etterhvert har det blitt en livsstil. Skoliosen gjør også at trening er veldig viktig for meg, for å holde musklene elastiske og sterke.

 

Løpetrener i Turløpergruppa i Asker Skiklubb

Har vært løpetrener for Turløpergruppa i Asker Skiklubb, siden 2016.
Løpetrener nesten hver tirsdag kveld, kl. 19.00 – Solvang skole vinteren 2018.

Medlem av Turløpergruppa siden høsten 2011.

Tok i april 2017 løpetrenerkurs i regi av Norsk Friidrett.

 

Løpeskader

Ingen konkurranser høsten 2016 p.g.a. Plantar Fascitt (juli – oktober) og deretter senebetennelse i kneet (oktober – mars 17). Sliter fortsatt høsten 2017 med ettervirkninger av senebetennelsen i kneet, og derfor ingen maraton på asfalt i 2017. Fremtiden viser om jeg igjen vil kunne løpe maraton på asfalt. Problemet er at stiv muskulatur (muskel Vastus medialis) som fester i kneleddet gir smerter ved løping på asfalt.

Skade i kneet satte igjen en stopp for løpeaktiviteter fra midten av mai 2018. MR hos Unilabs. Menisk ikke helt bra, men problemet skyldes nok overbelastning av Vastus medialis.

Oktober 2018 – april 2019: Trent mye styrke. 20 timer med PT. Tøyd mye. Hatt 4 løpeturer på 29 km. April 2019: Smertene i kneet er helt borte.

18. mai 2019: Problemene i kneet er helt løst, og bevegeligheten er tilbake som før skaden høsten 2016 (2 1/2 år tok det)