Trykk på blå tekst for forside

Trykk på nettstedskart, for en oversikt over alle sidene på nettstedet.

Løper maraton konkurranser

Vår Massasjeterapeut trener løping og styrke hver uke, for å kunne få gode opplevelser i konkurranser.

Steinar A Engebretsen løper maraton
Steinar A Engebretsen løper maraton

Bildene viser fra venstre: Tromsø 2012, Ringeriksmaraton (2*1/2 mara) 2012 , Gøteborgsvarvet 2012, København maraton 2014 og på treningstur med Asker SK, Nordmarkstravern 2015 og Nordmarkstravern 2017.

 

Steinar er en aktiv mosjonist innen løping.

Begynte med aktiv løping i 2011, først på Holmenkollstafetten.

Steinar – Berlin halvmaraton 8. april 2018

Løpskalkulator

https://www.polar.com/nb/running-academy/running-pace-calculator

 

Halvmaraton

1) Nordmarka Halvmaraton i juni 2011, på 2:01  (timer:min)
2) Ringerike maraton stafett (Halvmaraton) i august 2011, på 2:03
3) Jessheim vintermaraton (halvmaraton) i nov. 2011, på 1:56
4) Holmestrand Halvmaraton i april 2012, på 1:55
5) Gøteborg Halvmaraton i mai 2012, på 1:57
6) Ringerike maraton stafett (Halvmaraton) i august 2012, på 2:17
7) Lørenskog Halvmaraton i oktober 2012, på 1:54
8) Holmestrand Halvmaraton i april 2013, på 1:49
9) Gøteborg Halvmaraton i mai 2013, på 2:08
10) Holmestrand Halvmaraton 9/4-16, på 1:57. 6 – 7 varmegrader, oppholdsvær.
11) Oslo Halvmaraton 16. september 2017, på 2:05. Asfalt. Pent vær. ca 17 grader. (Første 10 km på 55 min).
12) Jessheim vintermaraton 19. november 2017, på 2:02. Asfalt. Løp for første gang med piggsko. Snø og noen få kuldegrader.
13) Berlin Halvmaraton 8. april 2018, på 1:59. Asfalt. Pent vær 0g sol. ca 18 grader. (Første 10 km, 54:09 min). Sko: Saucony Kinvara 9.
14) Jessheim vintermaraton 18. november 2018, på 1:56. (Snitt: 5:31). Pent vær, helt bart, sol og 4 grader. Asfalt. Sko: Saucony Kinvara 9.
15) Drammen halvmaraton  8. september 2019, på 1:52. (Snitt: 5:22). Overskyet, en kortvarig regnbyge, 12 grader. Tok 1 gel med koffein ved 13 km. Asfalt. Sko: Hoka Tracer 2. 
16) Oslo Halvmaraton 21. september 2019, på 2:11. Asfalt. Sol fra skyfri himmel. ca 20 grader. (Første 5 km på 27. 10 km på 57 min).
Sko: Saucony Kinvara 10. Tungt løp. Ble veldig sliten rundt 10 km – vurderte å bryte. Kviknet litt til etter drikkestasjon ved 15,5 km.
1 gel ved 8 km og 1 gel med Koffein ved 15,5 km. Drakk vann på drikkestasjonene. Ble servert sportsdrikke fra Maxim. 

 

Påmeldt:
Jessheim Vintermaraton – halvmaraton 17/11-19

Fredrikstad halvmaraton – 29. mars 2020. (Påmeldt: 6/11-19). Starten går 13:05.
Henting av startnummer kan gjøres fra fra kl 10:00 til 12:00 på løpsdagen.

 

Maraton

1) Oslo maraton i september 2011, på 4:41 (timer:min)
2) Midnatt Sun Maraton i Tromsø i juni 2012, på 4:16. Asfalt.
3) Oslo maraton i september 2012, på 4:11. Asfalt.
4) Nordmarka Skogsmaraton 15/6-13 på 4:56. Grusveier/sti.
5) Oslo maraton i september 2013, på 4:16. Asfalt.
6) København maraton i mai 2014, på 4:09. (skyet og litt regn). Asfalt.
7) København maraton 24/5-15, på 4:17. (Sol og ca 17 grader). Asfalt.
8) Nordmarka Skogsmaraton 20/6-15 på 4:44 (overskyet – ca 17 grader). Grusveier og sti.
9) Nordmarka Skogsmaraton 18/6-16 på 4:50 (overskyet – ca 18 grader). Grusveier og sti. Sko: Saucony Kinvara 7.
10) Nordmarka Skogsmaraton 19/6-17 på 5:10 (sol – ca 18 grader). Grusveier og sti. Sko: Hoka Speed Instinct.
11) København maraton 19/5-19, på 4:32.  (Sol og 23-25 grader (ubehagelig varmt). Asfalt. Sko: Hoka Tracer 2. Inntok 4 pk med gel.
12) Nordmarka Skogsmaraton 15/6-19 på 4:49 (sol – ca 22 grader). Grusveier og sti. Sko: Hoka Tracer 2. Inntok 2 pk med gel (siste matstasjon før Kikutstua + ved Zakariashytta. Veldig bra. Begynte å gå litt ved 24 km – bakkene etter Kikutstua)

 

Påmeldt København maraton 17/5-20
Vurderer Budapest maraton (11/10-2020) og Hamar maraton i juni 2020.

Vurderer Kaunas maraton våren 2021
Se mer her.

 

Plan: København maraton 17/5-20. Mål: 3 timer og 59 minutter. Det tilsvarer ca 5:39 per km.
Sluttid på 4 timer krever 5:41 per km. Sluttid på 3:50 timer krever 5:28 per km
Sko for København  ? Saucony Kirvana ? Hoka Tracer 2 ?

Løpeskade i kneet satte en stopper for helmaraton konkurranser sommer/høst 2018. Betennelse i feste for Vastus Medialis. Alternativ trening i tre måneder og brukte de siste ukene Futuro Sport Knebandasje. Veldig fornøyd med denne knebandasjen. Deretter forsiktig opptrening + balansetrening. Vinteren 2019 ga kulda smerter i kneet – og derfor brukte jeg  Medina knevarmer i ull over kneet.
18/5-19: Bevegeligheten i kneet er blitt helt optimalt igjen.

 

Maraton og halvmaraton + 10 km i 2020

Mars
29/3: Påmeldt halvmaraton i Fredrikstad

April
25/4: Påmeldt Sentrumsløpet

17/5:
Påmeldt København maraton. Har bestilt hotell og fly.

Juni:
Skogsmaraton er flyttet frem en uke, til 6/6, som blir for nær København.
Mulighet: Hamar maraton – i 2019 går den 23/6

September:
Drammen halvmaraton er en mulighet – ca 6/9. Fint løp!

Oktober:
Hytteplanmila ?
Budapest maraton 11/10-20 ?

 

Andre konkurranser

Sentrumsløpet (10 km):

1) Oslo, 25/4-2015 (ca 10 grader og skyet): 49:13 (min:sek). Asfalt.
2) Oslo, 23/4-2016 (ca 8 grader og skyet – sol mot slutten): 50:50 (min:sek). Asfalt.
3) Oslo, 21/4-2018 (ca 15 grader og sol): 50:36 (min:sek) /5:04 i snitt per km. Asfalt. (5 km på 25:02). Sko: Adidas Adizero.
((1) 5:06,(2) 4:56,(3) 5:03,(4) 5:08,(5) 4:51,(6) 5:04, (7) 4:54,(8) 5:00,(9) 5:06,(10) 5:16))
3) Oslo, 27/4-2019 (ca 17 grader og overskyet): 52:26 (min:sek) /5:15 i snitt per km. Asfalt. (5 km på 25:22). Sko: Adidas Adizero.
((1) 5:01,(2) 5:00,(3) 5:08,(4) 5:18,(5) 4:55,(6) 5:18, (7) 5:14,(8) 5:22,(9) 5:34,(10) 5:39)).
Kart: http://www.sentrumslopet.no/loypekart/
Snittpuls: 166. Maks = 176 (målgang). Løp 50 min i sone 4 (over terskel)
Hva gikk feil? Tung pust. Trent for lite med høy hastighet på 10 km. Sprakk etter 5 km – tapte mye på den letteste delen av løpet.
Arrangør: Mange sleit i dag. Mye støv i lufta, gjorde at pusten gikk tungt. Vinneren brukte 2 min lengre tid i 2019 enn 2018.
2020: Start så langt frem i puljen, som mulig. Alt for mange foran meg, startet for sakte i 2019. Ta med flaske vann i 2020 for før start.

Påmeldt: Sentrumsløpet 25. april 2020. Mål: Snitt tid på 4,58 min per km, dvs. sluttid under 50 min.

Fornebuløpet (10 km)

Fornebu, 24.5.2018. (Ca 25 grader og sol): 53:35. Asfalt og grusveier. Siste løp, før tre måneder skadeavbrekk.

Hytteplanmila (10 km)

Hole, 20/10-18. (Ca 8 grader og sol). 50:12. (5:02 per km). 5 km = 24:30 (4:54 i snitt). Asfalt. Snitt puls = 169. Makspuls = 186 (målgang). Sko: Saucony Kinvara 9.
1. km: 4:41, 2. km:4:56, 3. km: 5:00, 4. km: 5:02, 5. km: 4:41,
6. km: 4:54, 7. km: 5:05, 8. km: 5:15, 9. km: 5:04, 10. km: 5:06  .

Hole, 19/10-19. (Ca 5 grader og lett regn). 50:14 (5:02 per km). 5 km = 24:15 (4:51 i snitt).  Asfalt. Snitt puls = 169. Makspuls = 184 (målgang). Sko: Hoka Tracer 2.
1. km: 4:30, 2. km:4:50, 3. km: 4:58, 4. km: 5:12, 5. km: 4:47,
6. km: 5:03, 7. km: 5:12, 8. km: 5:17, 9. km: 5:14, 10. km: 5:15.  Pulsbakken: 1:00 min (200 meter oppover)

Løp i ulltrøye, ullstrømper, lang tight – ikke 2xu, jakke, cap. Ble litt varmt.  3/4 tights hadde nok vært bedre).

 

Påmeldt Hytteplanmila 2019. Mål: 49:59 (km-tid på 4:59).

 

Tønsbergløpet (10 km)

Tønsberg, 31/12-11 eller var det i 2012. Husker ikke tiden.

Nordmarkstravern (30 km):

Nordmarkstravern, 5/9-2015 på 3:42 (timer:minutter). (Skogsløp på 3 mil, Stryken – Sognsvann).Grusveier/stier.
(Veldig vått i skogen etter noen dager med kraftig regn. Oppholdsvær på løpsdagen). Fint løp.

Nordmarkstravern, 2/9-2017 på 3:45 (timer:minutter). Rimelig tørt. Pent vær. Ca 16 grader.

 

5 km løp som kan vurderes for 2019

Formål: trene hastighet.

Tøyen Parkrun. 5 km hver lørdag kl. 09.30. https://www.parkrun.no/toyen/

 

3000 meter på bane (Føyka i Asker)

13. oktober 2015 kl. 19.30 – +/- 3 grader: Løp på 13 min og 58 sek. Snitt: 4 min og 34 sek per 1000 meter.

15. oktober 2019 kl. 19.20 – +/- 6 grader og øsende regn: Løp på 14 min og 18 sek.  Snitt: 4 min og 42 sek per 1000 meter:
4:35, 4:51, 4:49, 0:09

5000 meter på bane (Føyka i Asker)

9. oktober 2018 kl. 19.30 – +/- 14 grader: Løp på 24 min og 32 sek. Snitt: 4 min og 51 sek per 1000 meter.
4:37, 4:54, 4:59, 4:58, 4:49, 0.12

 

Video fra to løp

Videosnutt fra Tromsø 2012:

Filen lastes ved, når du trykker på den. Trykk en gang til for å få den avspilt. Steinar har startnummer 103.

94554691856780-large 

 

Videosnutt fra Nordmarka Skogsmaraton 2013:

Filen lastes ved, når du trykker på den. Trykk en gang til for å få den avspilt. Tatt opp like før mål på Sognsvann.

Steinar-Skogsmaraton-maal-2013

Trener løping og styrke hver uke

Løpetrening 2 – 3 ganger i uken. Vinteren 2019 trener jeg på Actic Asker – løping gruppetime tirsdager.
Trener på Bislett stadion, Føyka og i nærområde rundt der jeg bor (løping).
Trener med gruppe B i Turløpegruppa i Asker Skiklubb tirsdag fra kl. 19.00.
Trener hos Actic Asker (fra. 20. september 2018). Har PT fra oktober 18 – mars 19 (22 timer).

Setter alltid av 10 – 15 minutter til uttøyning, spesielt av beina, etter trening. Les her om hvordan jeg tøyer ut.

Det at jeg løper maraton er en vesentlig årsak til treningen – få gode løpsopplevelser.
Etterhvert har det blitt en livsstil. Skoliosen gjør også at trening er veldig viktig for meg, for å holde musklene elastiske og sterke.

 

Løpetrener i Turløpergruppa i Asker Skiklubb

Har vært løpetrener for Turløpergruppa i Asker Skiklubb, siden 2016.
løpetrener nesten hver tirsdag kveld, kl. 19.00 – Solvang skole vinteren 2018.

Medlem av Turløpergruppa siden høsten 2011.

Tok i april 2017 løpetrenerkurs i regi av Norsk Friidrett.

 

Løpeskader

Ingen konkurranser høsten 2016 p.g.a. Plantar Fascitt (juli – oktober) og deretter senebetennelse i kneet (oktober – mars 17). Sliter fortsatt høsten 2017 med ettervirkninger av senebetennelsen i kneet, og derfor ingen maraton på asfalt i 2017. Fremtiden viser om jeg igjen vil kunne løpe maraton på asfalt. Problemet er at stiv muskulatur (muskel Vastus medialis) som fester i kneleddet gir smerter ved løping på asfalt.

Skade i kneet satte igjen en stopp for løpeaktiviteter fra midten av mai 2018. MR hos Unilabs. Menisk ikke helt bra, men problemet skyldes nok overbelastning av Vastus medialis.

Oktober 2018 – april 2019: Trent mye styrke. 20 timer med PT. Tøyd mye. Hatt 4 løpeturer på 29 km. April 2019: Smertene i kneet er helt borte.

18. mai 2019: Problemene i kneet er helt løst, og bevegeligheten er tilbake som før skaden høsten 2016 (2 1/2 år tok det)