Forrige side

Musklene i hals/nakke området:

De viktigste er:

Mm. Scaleni
M. Sternocleidomastoideus (stiv drar den hodet ned og skaper “mobilnakke”)
M. Splenius
M. Trapezius – det vil si den øvre.

Hvordan tøye?

Trykk her.

Øvelser

Det finnes mange øvelser for å myke opp nakken.

En variant finner du her.

En annen variant er det du finner som kontorøvelser – her.
Egner seg godt for å gjøre på jobben.

Mm. Scaleni

Musklene (Mm.) sitter på høyre og venstre side av nakken.
Fra halsens virvler og ned til de to første ribbeina.

Musklene gjør primært sideveise bøyninger (fleksjon) og rotasjon av halsen

Spendte Scaleni muskler reduserer pusten. Når de er spendte kan de også trykke på vagusnerven og forårsake magesmerter/mageproblemer.

M. Sternocleidomastoideus (SCM)

Kraftig muskel, som sitter fra hodeskallen (rett nedenfor øret) og fester i første ribbein samt litt til øverst på brystbenet.

x

x

x

M. Splenius

Ligger i nakken (på hver side av ryggraden), fra Liggament nuchae (nedre del) og Proc. spinosus Th6 – C7. Fester i skallen samt de ytterst tre øverste virvlene.

Musklene bidrar primært til å strekke ut nakken.

Når Splenius er spendt opptrer ofte hodepine. Kan også forårsake skiveproblemer i nakken og smerter ut i hånd og arm via nerven. Kan også påvirke pustemuskelens (diaphragma) nerve (n. phrenicus), slik at pusten påvirkes negativt med spendt M. Splenius.

Trening: Bakoverbøyning under motstand med hendene.

M. Øvre Trapezius

Bilde viser både øvre og den øverste delen av midtre Trapezius.

Ligger mellom hodeskallen, går fra nakkebenet + ligamentet i nakken (nuchae). Fester i Kravebenet (utside) og ytterst på skulderbladet (Acromion)

Bøyer nakken sideveis, roterer nakken, strekker ut nakken, hever skulderbladet og utoverroterer skulderblad.

To muskler, på hver sin side av ryggraden.

Ofte spendt. Gir oftest problemer i forbindelse med skulderen.

Spendt kan den gi spenninger i nakkens muskler, spesielt Splenius og Scaleni.

Her finner du mer om nakken.