Løperkne

Hva er løperkne?

Slimposebetennelse nedenfor kne, utsiden. Vondt ved belastning.

Hvorfor oppstår løperkne?

For å forstå hva og hvorfor, må vi først se litt på anatomien rundt låret og kne. På yttersiden av låret, har vi et langt bindevevsbånd, som heter ”tractus iliotibialis”. Det går fra kanten av hofteskålen til øverste dek av underbenet – like under kneet på yttersiden.

Under tractus iliotibialis (TI) sitter en liten slimpose og til sammen utgjør disse to anatomiske strukturer de viktigste elementer som medfører løperkne.

Hvis vi utsetter benet for gjentakende og langvarige gjentakelser av f.eks. løping, sykling, gåing, kan det oppstå mye gnidning mellom TI-båndet og knokkelutspringet ved kneet. Dette kan over tid irritere slimpose i så stor grad at det oppstår en betennelses i denne.

Løperkne kan også oppstå av andre årsaker, bl.a. ved overpronasjon som det ikke tas hensyn til ved valg av fottøy – i kombinasjon med stramt TI-bånd.

 

Symptomer på løperkne:

– Smerter på utsiden av kneet, som tiltar over tid.

– Smerten forverres ved trykk på området.

– Smerten oppstår etter relativ kort tid, når du løper.

– I begynnelsen vil du meste merke smerte når du løper nedover bakker.

 

Behandling

Først og fremst hvile. Avlast området. Er området rødt, hovent og vondt så har du en betennelse. Voltarol Forte fjerner smerte, og kan i noen tilfeller gjøre at betennelsen forsvinner. Her er det dog viktig å lese pakningsvedlegget først.

Når betennelsen har gått tilbake, kan annen behandling påbegynnes.

Gå minst mulig på asfalt, bruk sko med myk såle, bruke myke innesko.

Når du etterhvert begynner å løpe, så løp på mykt underlag (skogen).

Myk opp TI-båndet, ved klassisk massasje eller bruk av Foamroller.

Tøy TI-båndet lett etter hver trening, hardere tøyning senere (når alle problemer er historie).